onsdag, augusti 09, 2006

recensioner

Vad är egentligen vitsen med recensioner? Ja, jo jag förstår ju tanken och idén men de är ju helt onödiga egentligen. Jag menar, smaken är ju som baken...

Såg på TV en reklam om en CD som recensenterna lovordat och sagt att man inte kunde klara sig utan. Själv tyckte jag att det lät kasst och att jag klarar mig alldeles förträffligt utan den CDn.

Vad det handlar om är ju bara en ynka människa som delar med sig av sin syn och smak på någonting. Det säger ju egentligen ingenting om hur jag kommer att uppfatta det, oavsett om det gäller en bok eller CD eller konsert eller film eller vad det nu kan vara. Alla har vi olika intressen och referenspunkter och vi kommer aldrig att tycka lika. Det är ju därför det finns så många olika stilar till att börja med.

Om nu jag blev satt att recensera en opera eller för den delen en death metal konsert så kan jag garantera att mina recensioner kommer att vara odelat negativa eftersom jag inte kan finna någonting trevligt med dessa två musikstilar. Det samma gäller en film med Jim Carrey. Den recenseras som skitdålig innan jag ens har stoppat in den i spelaren för att han är den otäckaste mannen i världshistorien enligt min mening. Men om jag istället ombeds recensera nånting som jag gillar så blir det ju genast nånting annat.


Alltså är ju recensioner endast en reflektion av den egna smaken och inte ett faktum över hur bra eller dålig en film/bok/CD är.

5 kommentarer:

m·x|360° sa...

Nja, det är väl kanske så att du kan hitta en recensent som har ungefär samma referensramar som du själv och då blir det ju plötsligt en hjälp. Det skulle ju kunna vara kul om du gav mig uppdraget att skriva om svensk folkmusiks vara eller icke vara i kombination med Benny Andersson. Hehe, stackars fioljiddrare.

smultronpaj sa...

okej då. Skriv om det då är du snäll, det ska bli intressant.

SixesAndSevens sa...

Håller med! Recensioner är trams. Ta bort. Ta även bort Jim Carrey. Sätt honom på tukthus. Bläääää, tål inte.

Anonym sa...

Hittar du en person som har samma smak som du så kan du lita på recensionerna.

Nemo sa...

Hmmm... jag har funnit ut att det mesta som recencenterna sammantaget tycker...om film iaf... ger mig en klockren sanning om vad jag kan förvänta mig. Undviker på det sättet att "buy the pig in the sack" Få är de gånger då mina förväntningar inte infriats.

Musik är knepigare....men det går ju att lyssna smutt i förväg för det mesta..