onsdag, oktober 04, 2006

Marknadsdag i dag!

I vanlig ordning skulle jag besöka den årliga marknaden i Norrtälje i dag. Glad i hågen och förväntansfull som ett barn på julafton hade jag lurat med en väninna och vi knölade in barnvagnar och bilstolar och ungar i bilen och färdades de ca 6-7 milen till Norrtälje.

Allt förflöt smidigt. Vi valde att börja dagen med en fika. Kanelbulle och te, (det är ju trots allt kanelbullens dag i dag) gott. När vi fikat klart var det dags för blöjbyte, först jag och lillgumman och sedan väninnan med son. Medan de var borta kom jag på att det bara var ca 20 minuter kvar till lillgumman skulle äta lunch. Ingen idé att göra något innan dess så jag värmde burk och matade, väninnan passade på att amma.

Väl klara knatade vi förbi barnens gudmor som jobbar i stan. Vi skulle luncha i hop senare men vi ville bara kika in och säga hej. Sedan begav vi oss till själva marknaden som de i år hade inhyst i hamnen i stället för själva staden. Vi gick ett varv för att rekognosera, man kan ju inte börja shoppa hejvilt på en gång, då gör man inga fynd.

Efter rekognoseringsvarvet blev vi hungriga och gick upp till gudmodern igen för att äta lunch. Det visade sig vara lögn att hitta en restaurang med plats för tre vuxna, två bebisar och två vagnar så vi köpte sallad och åt på gudmoderns jobb istället. När vi ätit klart behövde barnen äta gröt, så vi matade. Och bytte blöjor.

Det regnade lite och vi satte på oss regnjackor och precis när vi fått ned ungarna i vagnarna och var på väg att gå så lystes himlen upp av en jätteblixt, fem sekunder senare följt av jordens knall.

Åska.
Jippi.

Vi valde att gå i alla fall, vi hade ju "some serious shopping to do".

Då öppnade sig skyn och regnet öste ned. Vi blev fullkomligt genomdränkta. Vattnet rann nedför regnjackan och samlades upp av jeansen på låren. Vattenpölarna växte i rekordfart och jeansen sög vatten underifrån. Skorna blev snabbt genomvåta.

Efter att ha gått ett varv i skyfallet utan att ha handlat något märkvärdigt ledsnade vi. Vi frös och var trötta och ville hem. Vi blev tvungna att inhandla billiga mysbrallor att byta om till i bilen för vi var som två dränkta katter. (Mina var förstås för små.)

Något besvikna åkte vi hem igen. Visst hade vi trevligt men någonstans känns det som om vi mest åt och bytte blöjor. Själva markanden såg vi knappt till en gång... Fast jag fick i alla fall tag på mina älskade brända mandlar. Vad vore en marknad utan brända mandlar.

3 kommentarer:

sockerdricka sa...

Norrtälje?! Det är ju i Rimbo man ska gå, som jag, imorgon. :)
Vad fanns det att köpa i år då? Något speciellt? Så jag kan förbereda mig menar jag..

Cliff Hanger sa...

Många mil för att få brända mandlar och bli dränkt... Men ni kanske hade trevligt ihop i alla fall, och det är trots allt viktigast.

Lilla Jag sa...

Men du...nästa gång så sväng av vid Vallentuna och kom på fika istället så kan vi rosta mandlar i värmen - mycket mysigare ;).

Själv sprang jag så fort jag kunde i regnet och åskan (precis som man blir MINDRE blöt av att springa..men, men..) och var extremt irriterad över det faktum att jag inte har ett körkort - ÄN!