onsdag, november 01, 2006

Min son

Min son lider av sömnproblem. Nästan varje kväll "vaknar" han efter någon timme och är hysterisk och helt okontaktbar. Han vrålar och fäktar vilt omkring sig och säger: Nej, och, jag vill inte. På morgonen minns han ingenting. Det enda som hjälper är att ta upp honom och gå runt med honom till dess att han vaknar ordentligt.

Om han inte drömmer mardrömmar så pratar han i sömnen. Rätt som det är kan man höra honom prata i sitt rum. Då sitter han vanligtvis upp i sängen och säger något obegripligt. En del gånger har jag hittat honom stående med ansiktet vänt mot väggen, pratandes en massa nonsens.

Resten av natten vaknar han vid ett flertal tillfällen. Varje natt kommer han in till oss. Vi har försökt på alla möjliga sätt att få honom att sova hela natten i sin säng men det verkar omöjligt. Under natten kan han få för sig att det är morgon och väcker mig bara för att fråga om så är fallet, trots att allt är becksvart och knäpptyst. Eller så väcker han mig för att fråga något som tydligen inte alls kan vänta till morgonen.

Hur ska vi få honom att sova hela natten? Hur får man honom att inte vakna hela tiden. Hur får vi honom att sova i sin säng?

Jag tackar min lyckliga stjärna att lillgumman åtminstone sover gott i sin säng i sitt rum hela natten.

Inga kommentarer: