onsdag, april 04, 2007

Sur

Tydligen ska man bli straffad om man är fyra år och har fått syskon. Det är åtminstone så det känns just nu.

Till att börja med får storebror inte gå mer än 15 timmar i veckan på dagis eftersom jag och sambon är föräldralediga. Det är ju en allmän regel så den säger jag inte så mycket om bortsett från att de borde åldersanpassa den. Är man två år och får syskon behöver man inte mer än 15 timmar men är man snart fem år så behöver man betydligt mer stimulans än ynka 15 timmar i veckan.

Nu är det dessutom så att sonen faller under reglen om den allmänna förskolan. Det innebär att det är avgiftsfritt för alla 4-5 åringar att gå på förskolan 15 timmar i veckan. Går du heltid får du alltså avdrag för de timmarna och går du bara 15 timmar så behöver du inte betala alls. Det låter ju bra med ett stort undantag. Det här gäller bara mellan första september och sista maj. Skulle du som förälder vilja ha ditt barn på förskolan en bit in i juni så får du betala för det. Du har bara rätt till dina 15 timmar men det är tillåtet att vara på förskolan mot att man betalar.

Att betala har jag ingenting emot, jag skulle kunna betala för hela året om det var så, men jag blir väldigt irriterad när jag får veta att om jag vill ha mitt barn på förskolan ett par veckor in i juni måste betala för HELA sommaren. Det rör sig om ca 2500 kronor för sammanlagt 8-10 dagar. Det är en rätt saftig avgift tycker jag.

Man kan alltså inte bara betala för juni, utan måste då även betala för hela juli och augusti.

Till råga på allt så är detta ingenting man får någon information om från kommunen utan förskolorna ska informera dig om det och glömmer de det och du låter ditt barn gå i juni i tron att det fortfarande är gratis så blir man sen debiterad för hela sommaren.

Det känns inte aktuellt för oss att lägga halva semesterkassan på några få dagar. Min son kommer med andra ord få ett osedvanligt långt sommarlov i år. Vi är alltid lediga i minst 6-7 veckor men i år blir det alltså mycket längre. Jag hoppas att jag kan hitta saker att stimulera honom med. Jag hoppas att vädret är bra så att man åtminstone kan vara ute.

1 kommentar:

Lilla Jag sa...

Nja,15 timmars regeln får kommunerna göra lite som de vill med så länge man inte går under det timantalet. En del kommuner, som Solna ex,eller här i Vallentuna (och detta gäller de privata fsk här i Vtuna) erbjuder 30 resp 20 timmar.

Naturligtvis borde det vara mer åldersanpassat. Eller så kanske man kan få ha barnen 5 timmar tre dagar i veckan,och ledig två...

Det där med avgiften för sommaren är säkerligen konstruerad så för att förhindra att folk har sina barn på förskolan då det är semestertider för personalen. Men, jag tycker att det är fel att kommunen inte informerar om det -det kan ev. vara ett lagtekniskt fel som de gör. Hör med Skolverket.