tisdag, april 08, 2008

IQ fiskmås

Skulle tanka bilen idag själv för första gången.

Tänkte; det här kan ju inte vara så svårt.

Först ska jag öppna tanklocket. Det går inte. Försöker igen. Helt omöjligt. Vrider och vrider på nyckeln men det går bara inte. Får ringa sambon. Han förklarar men jag lyckas inte ändå. Efter säkert fem minuter lyckas jag tillslut tack och lov.

Då är det dags att stoppa i kortet, slå koden och välja bensin. Så långt allt väl. Jag tar loss "handtaget" och stoppar in i bensintanken. Inget händer. Jag "juckar" lite fram och tillbaka och det kommer en skvätt då och då. Vad fan är problemet liksom. Börjar bli smått irriterad. Efter två minuter har jag fått i lika många liter.

Ringer sambon igen. Nu har jag tydligen stoppat in handtaget för långt in i tanken. Okej ut en bit. Då går det. Bensinen flödar. Hur gjorde man nu när man slog på den där spärren så man slapp stå och hålla i? Pröva pröva. Det funkar självklart inte. Så jag fick stå där...och hålla...länge. Vi har en stooooor bil och en stooor tank.

Efter ett tag börjar jag undra om det slår av av sig självt när man inte har satt på den där spärren eller om det plötsligt kommer att börja rinna över. Det fattas ju bara att det börjar rinna ut en massa överflödig bensin också. Då bestämmer jag mig för att det är klart. Här ska vi inte ha några bensinolyckor.

Jag lyckades i alla fall att nästan fylla hela tanken och allt blev rätt tillslut, helt utan större missöden. Men nästa gång får sambon följa med och visa exakt hur man gör. Kände mig som världens största fån när jag stod där. Jag menar hur svårt kan det vara att fylla en tank med bensin???

Inga kommentarer: