torsdag, juni 08, 2006

Saker som övergår mitt förstånd.

Efter att ha tittat på nyheterna slår det mig att det är många saker som jag inte förstår mig på.

Könsstympning. Hur kan man som förälder medvetet skicka sin dotter till ett annat land och låta könsstympa henne? Hur kan man vilja åsamka henne sådan smärta? Hur kan detta år 2006 fortfarande hända?

Bobbyfallet. Hur är man funtad som morsa när man låter sin sambo utsätta ens lille son för en sådan systematisk misshandel. Varför tar man inte ungen och sticker? Det är ens förbannade skyldighet som förälder att skydda sitt barn till varje pris. Hur kan man sedan tro att hon var tvingad att göra det? Under den långa tiden det pågått antar jag att det funnits miljoner tillfällen då hon kunnat ta honom och stuckit därifrån. Nej det resonemanget köper jag bara inte. Hoppas de båda döms till långa straff.

Könskvotring/Gubb-böter. Tydligen ligger det som förlag att införa ”gubb-böter” om en styrelse inte har 40% kvinnliga medlemmar. Vad är det för kvalificerat skitsnack? Jag skulle aldrig vilja ha en tjänst bara för att jag var kvinna. Jag vill ha den för att jag är mest lämplig/erfaren/utbildad. Det är ju skrämmande om en massa kvinnor tillsätts i styrelser ”bara för att”. Kan man då lita på att företagen sköts på tillfredställande sätt? Nej anställ den som är mest lämpad.

Att använda levande djur som slagpåsar när du övar upp din kamphund. Tydligen har djurstölderna ökat på sistone. Olika sorters djur stjäls men i synnerhet valpar som man har lämnat utanför affären. Dessa djur använder sedan tjuvarna till att låta sina kamphundar öva sig i kamp på. De biter ihjäl dem med andra ord. Hurdan är man då som människa? Hur mycket empati är man utrustad med? Hur beter man sig gentemot människor?

Inga kommentarer: