fredag, maj 24, 2013

Klen kärring

I över en månads tid har jag haft besvär med extremt torra läppar och slemhinnor i munnen. Det sticker på tungan och svider i gommen. Läpparna spricker mot insidan av munnen och på morgnarna när jag vaknar är det stora sår där. 

Jag trodde först det var reaktion på allergimedicinen men det har inte hjälp att sluta med den. 

Idag var jag äntligen till läkaren men han hade naturligtvis ingen aning. Han trodde sig dock kunna konstatera att det inte berodde på varken herpes, svamp eller något bakteriellt. Istället fick jag gå till labbet och dra 4 stora rör med blod som de sedan ska testa för en hel lista full med prover. 

Det var B12, trombocyter, glykos, sköldkörteln  och en massa mera som jag inte la på minnet. 

Nu har jag naturligtvis googlat lite och hittar en sjukdom jag verkligen inte vill ha. 

Till saken hör nämligen att jag även har fått problem med smärta i ledarna, främst i tummarna och handlederna. Det har jag inte satt i samband med läpparna innan men till den här sjukdomsbilden hörde både torra slemhinnor och ledvärk mm. Vi får verkligen hoppas att det är en av sakerna jag testats för men att det inte visar positivt på det. 

Känner mig mycket kluven inför provsvaren. Dels vill jag ju hitta vad det beror på men jag vill ju samtidigt inte att det ska vara något fel. 

Puh vad jobbigt. 

Ja ja, den som lever får se!

Doktorn föreslog att jag skulle prova inityolsalva på läpparna. Ni vet sån där man smörjer barnrumpor med. Det gäller ju att hitta en salva som sitter kvar. 

Så nu går jag runt här med kritvita läppar som luktar rumpa. 

Livet är toppen!

Inga kommentarer: